středa 24. března 2010

Jak hraji stolní a jiné hry

Petangue mě velmi baví. Tato hra vznikla ve Francii, hraje se takto: Hraje se s kovovými koulemi, kterých může být šest, osm, nebo i jiný počet. Tato hra
se podle pravidel má hrát na rovném, písčitém terénu. Kromě těchto koulí, kterými se hází, je ještě jedna, malá kulička. Tato kulička se hodí a tam, kam
dopadne, se pak musí házet koule. Ten, kdo hodí svou kouli nejblíže té malé, my jí říkali prasátko, odborně košonek, vyhrává. Možná se vám zdá divné, že
právě já vám píšu o petangu. Několikrát jsem už tuhle hru hrála, poprvé, když jsem byla na školním výletě v Chorvatsku a pak na dovolené ve Veselí nad
Lužnicí. Je vůbec způsob, jak mohou zrakově postižení petangue hrát? Ano, způsob existuje. Je to velmi jednoduché. Abychom se mohli hry zúčastnit, stačí
nám někdo, kdo je u prasátka, té nejmenší kuličky, ke které se pak hází koule hráčů, a dělá nám "ozvučené prasátko." Za tohoto předpokladu jsem tedy mohla
hrát petangue i já. V Chorvatsku nám zvučili učitelé a na dovolené bratránek, ségra a všichni ti, kterým se chtělo. Když jsem petangue hrála na dovolené,
dokonce se několikrát stalo, že jsem byla první, to znamená, že moje koule byla nejblíže prasátku a nikomu se nepodařilo ji vyrazit. Tato hra je plná adrenalinu,
když je vaše koule nejblíže, čekáte, jestli se někomu nepodaří obrátit skóre, a hodí svoji kouli ještě blíže. Vždycky jsme hráli do deseti bodů, ten, kdo
tento počet získal jako první, byl vítězem. Taky mě velmi baví hrát stolní hry, které jsou pro nevidomé uzpůsobeny. První takovouto hrou, kterou jsem hrála,
bylo člověče nezlob se. Hra se hraje úplně stejně jako u normálního, ale hrací deska je trochu jiná. Všechna políčka hrací desky jsou vyznačena jakýmisi
dírkami, do nichž se zasouvají speciální figurky, které nemají ze spodní strany rovnou plošku, ale jsou připevněny na kolíčku, který se vbodává do hracího
pole. Každá figurka má samozřejmě svoji barvu, a aby ji poznali i nevidomí, má figurka jinak zbroušenou hlavičku. Čísla na kostkách, kterými se hází, jsou
vyznačeny tečkami jako při klasickém člověče nezlob se. Další výbornou stolní hrou je boj na mostě, tato hra byla později převedena i do zvukové podoby.
Stolní hra vypadá takto. Máte desku, která představuje most a na každém konci desky je na poli startu figurka. Hází se kostkou a po každém hození se hráč
posune dopředu o takové číslo, které hodil. Cílem hráče je protivníka shodit z mostu. Pokud se stane, že hráč hodí například číslo šest a u pozice tři
se setká s protivníkem, musí zbývající počet čísel couvat. Někdy je výsledek znám za velmi krátkou dobu, jindy se tato hra může hrát velmi dlouho, než
známe vítěze. Dalšími známými hrami jsou šachy a dáma. Už několik let se hrají šachové turnaje a mistrovství. Dokonce jedna hráčka z Opavy je mistryní
Evropy. I karty se uzpůsobily pro hratelnost zrakově postižených. Na horním levém a dolním pravém rohu každé karty je v bodovém písmu napsáno, jaká je
to karta, a jestli je to kříže, pika, kára nebo herce. Další známou hrou jsou například piškvorky, pak samozřejmě můžeme hrát kostky a jiné. Ze sportů
můžeme provozovat například atletiku, plavání, závody na tandemech, turnaje v goallbalu a showdovnu, dále pak máme šachové turnaje, můžeme si zahrát bowling,
taky můžeme i lézt po horách a ještě jiné zajímavé sporty.

Žádné komentáře:

Okomentovat