středa 24. března 2010

Jak prožívám Vánoce

Vánoční přípravy jsou pro mne vždycky hrozně důležité. Musí se toho tolik stihnout! Napéct cukroví, při kterém horlivě pomáhám, uklidit byt, koupit kapra,
nazdobit stromeček a samozřejmě pro každého koupit nějakou tu maličkost. Pečení cukroví mě vždy velmi baví. Nejdřív roztloukám ve starobylém hmoždíři,
který máme doma, koření na cukroví. Jsou to rány jako z děla. Pak pomáhám i s dalšími věcmi co se týká pečení, například plním formičky těstem aj. Stromeček
zdobíme většinou den před Štědrým dnem, ale ne vždycky. Dva dny před Vánoci kupujeme živého kapra, abych si ho trochu užila a den před Štědrým dnem ho
vždycky zabijeme. Tato akce bývá velmi zajímavá a vzrušující, jak se kapr plácá v prázdné vaně, jak jde na něj táta s kladívkem, pak ho klepne a kapr se
ještě hýbe, když ho máme na kuchyňské lince a snažíme ho "vykuchat." Štědrý den je nejhezčí z vánoc. Ráno zhltneme snídani a pak pomáháme mámě s přípravou
polévky, kterou jíme k obědu. Polévce se říká "kyselice" a připravuje se ze zelí, hub, švestek a jiných přísad. Odpoledne chodíváme na hřbitov a když se
vrátíme, začnou přípravy na večeři. Smažíme kapra, připravujeme rybí polévku a salát. U štědrovečerní tabule, která je slavnostně ozdobena, je máma, táta,
sestra, její přítel, babička a moje maličkost. Nejdřív začneme aperitivem v podobě Becherovky, pak přijdou na řadu oplatky slepované medem. Dále rybí polévka
a poté řízky a salát. Nakonec si dáme degustivum v podobě plzeňského piva. Pak přijde na řadu umývání a utírání nádobí, kterého se také účastním. No a
nakonec se cinkne zvonkem a jdeme ke stromečku. Dárky rozdávám většinou já. Dřív jsem rozbalování prožívala a papíry jen létaly. Vánoční zvyky moc nedodržujeme,
zdobíme jablka a tak. Pak jdeme na půlnoční. Vánoce jsou pro mne moc pěkné svátky, každý rok stejné, ale zároveň tak jiné. Jak slavíte Vánoce vy? Co je
na vašich Vánocích zajímavého?

Žádné komentáře:

Okomentovat